I forbindelse med udgivelsen af Chrome 68 vil Google markere alle websites, der ikke har opsat HTTPS som værende ’usikre’ over for de besøgende på websites i Google Chrome browseren.

Hvad er HTTP & HTTPS?

Når indhold overføres og modtages på internettet sker det igennem systemet HTTP (HyperText Transfer Protocol).  Gennem HTTP systemet er forbindelsen ikke privat og den kan derfor overvåges af en tredjepart.

Google har længe forsøgt, at få websites ejere til at skifte fra HTTP til HTTPS for at øge sikkerheden. I løbet af juli 2018 vil Google markere alle websites uden HTTPS som værende ’usikre’ over for de besøgende, når websites besøges gennem Google Chrome.

HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) indikerer over for besøgende på dit website, at websitet er sikker ift. overførslen af data på internettet. Overførsel af data sker, når du eks. foretager en handling på et website, hvor du indtaster personlige oplysninger. Personlige oplysninger omfatter kreditkortoplysninger eller oplysninger som på anden vis identificerer dig.

HTTPS kræver et SSL certifikat for, at kunne foretage den sikrede overførsel af data på internettet.

Hvad er et SSL certifikat?

SSL står for Secure Socket Layer og sikrer, at uvedkommende ikke kan få adgang til personlige oplysninger, når overførslen af data sker. Overførelsen gøres privat ved hjælp af kryptering af data, således kan andre ikke se eller på anden måde få adgang til personlige oplysninger. Websites med SSL certifikat er angivet med en grøn hængelås foran URL’en.

Kan manglende HTTPS have betydning for din placering på Google?

Hvis du ikke har HTTPS opsat på dit website, kan det få betydning på for din seo-performance ift. din placering på Google.

Når de besøgende på dit website bliver mødt med advarslen om, at websitet er ’usikkert’, kan det få negativ indflydelse på tilliden til websitet. Dette kan medføre, at de besøgende forlader websitet med det samme, som kan resultere i en øget afvisningsprocent.

En øget afvisningsprocent fortæller Google, at websitets indhold ikke er relevant for de besøgende, hvorfor Google så vil tildele websitet en lavere placering på Google.

Så hvis du har undret dig over, hvad det har betydet, når du er stødt på URL’er der angivet som HTTP og andre som HTTPS, så ved du nu, at det angiver hvorledes websitet er sikkert eller ej.

Hvis du selv har et website og dette endnu ikke har HTTPS opsat, så bør du i høj grad få gjort noget herved, både for din virksomheds sikkerhed men også for kundernes.

Ønsker du at høre mere om fordelene ved HTTPS, eller ønsker du hjælp til opsætning af HTTPS?

Kontakt

Thomas Andersen
Direktør & Salgschef, byMedia

[email protected]

+45 30 14 36 01

Skriv til os