Menu
Ring op
Få et uforpligtende tilbud
X

Lad os ringe dig op med et godt tilbud

Vi ringer dig op mellem 10:00-18:00

Branding

Branding er den proces, der foregår, når en virksomhed ønsker at positionere igennem differentiering fra konkurrenter. Oprindeligt er ordet ”branding” blevet brugt på prærien og er et udtryk for at ”mærke” kvæg. Ved at ”brande” (eller mærke) kvæg, var det muligt for kvægfarmerne at skelne deres kvæg fra hinanden.

Det synes måske langt fra moderne virksomhedsregi, men på trods af forskellige kontekster, er princippet fuldstændig det samme. Når en virksomhed vælger at brande sig, træffer den også en aktiv beslutning om at skabe værdi for sine kunder, medarbejdere, aktionærer m.m.

 

Adskild dig fra konkurrenterne

Når en virksomhed vælger at brande sig, gør den det med det formål at adskille sig fra sine konkurrenter – at skabe en unik historie, der har værdi for kunderne og som er let genkendelig. Oprindeligt foregik branding kun af et produkts materielle goder, men i dag brander virksomheder i lige så høj grad også de immaterielle kvaliteter, et givent produkt besidder.

Udover den visuelle identitet, kan faktorer som story telling, brugeranmeldelser, anbefalinger m.m.  også indgå som en del af en brandingproces. For at udvælge de rette parametre, er man nødt til at kende sin målgruppe for at kunne vide, hvilke værdier og holdninger, brandingen skal opbygges omkring. Branding indbefatter altså promoveringen af materielle såvel som immaterielle kvaliteter ved et givent produkt.

Traditionelt set har branding været noget, der omhandler et produkts materielle kvaliteter. En klar tendens er dog, at virksomheder i højere grad brander produkters immaterielle kvaliteter.

I dag findes der mange forskellige former for branding. Det inkluderer corporate branding, employer branding, product branding m.m. Product branding betyder i sagens natur, at en virksomhed investerer ressourcer i at markedsføre et bestemt produkt – nye såvel som gamle.

Corporate branding tager sit udgangspunkt i private virksomheders markedsføring (branding) af bestemte produkter og ydelser.

Corporate branding

I tilfældet med corporate branding er der dog i stedet for tale om branding af virksomheden. Formålet er at gøre virksomheden mere attraktiv – både overfor forbrugerne men i høj grad også for dennes medarbejdere. Ved succesfuld corporate branding fokuserer man på at skabe værdien i virksomhedens omdømme frem for virksomhedens produkter.

I forlængelse deraf ligger også employer branding – branding af virksomheden som arbejdsplads. I det tilfælde markedsfører den pågældende virksomhed ting som positivt arbejdsmiljø, personalegoder, muligheder for efteruddannelse m.m. Forskellige former for branding skaber værdi for virksomheden på sin egen unikke måde.

Hos byMedia hjælper vi dig med at brandingen af dine produkter og din virksomhed. Vi har erfaring med alt lige fra identificeringen af din virksomheds nuværende situation til udviklingen af et stærkt brand.

Vores marketingsspecialister hjælper med at udvikle de bedste løsninger for dig og din virksomhed med henblik på at fastslå din position i forhold til konkurrenter. I denne proces, kan det være en god idé at overveje din virksomheds visuelle identitet – logo, hjemmeside, webshop m.m. Det grafiske udtryk.

Succesfuld branding

For at sikre succesfuld branding er det vigtigt, at man som virksomhed sørger for at gentage de budskaber, man ønsker at sende forbrugerne. Det betyder, at man sørger for at vise sit logo så ofte som muligt – i emballage, annoncer, på hjemmeside m.m.

Et af succeskriterierne for branding må nødvendigvis være en tilstedeværelse i folks bevidsthed, der sidenhen omsættes til økonomisk gevinst. Det er præcis derfor, det er så vigtigt, at man som virksomhed formår at formidle det rette materiale på de rette tidspunkter og via de rette kanaler.

I forhold til branding er virksomhedens visuelle identitet – dens grafiske udtryk – altafgørende. Uden et stærkt udtryk, vil der ikke være noget ”billede” at sætte på virksomheden. Det er altså sådan, at de grafiske elementer som dit logo skal være med til at brande din virksomhed.

Brandingen af det rette logo, vil skabe lighedstegn imellem virksomheden og logoet, som det er set ved internationale virksomheder som Nike, Lego og McDonald’s. En af fordelene ved at investere ressourcer i skabelsen af en visuel identitet og branding er, at stærke brands oftest klarer sig bedre igennem økonomiske nedgangstider.

Det forklares blandt andet med et loyalt netværk.

Kontakt byMedia og hør nærmere om dine muligheder for unik, Branding– til gavn for din succes i dit nærområde.

Vil du være den næste tilfredse kunde?

5,0 af 5 stjerner

22 anmeldelser på Facebook

Vores kunder siger

Restaurant Tabu

Få en gratis rådgivningstime

+45 70 227 725

Book et møde

Vi optimerede webshoppen Krea by Lulu
til at være responsive, hvilket har medført
at salget er steget

Se case

TM Multiservice

Frisør Klip & Form

Få et uforpligtende
tilbud inden for få timer






Vi er landsdækkende

Aalborg

København

Aarhus

Odense

Få et uforpligtende tilbud

Lad os ringe dig op med et godt tilbud

Vi ringer dig op mellem 10:00-18:00